E H S A N S K Y

Computer

E H S A N S K Y

Computer

نسل های وب



    اصولاتعریف کردن عبارت <نسخه اول وب> بسیار مشکل است، زیرا تعریف صحیح آن را به چگونگی تعریف دقیق از <نسخه دوم وب> یا وب 2 وابسته می سازد. اما شاید بتوان وب 2 را به عنوان مجموعه اطلاعاتی کارآمد درباره <همه چیز> خلاصه کرد.بهتر است تعریف وب 1 را به صورت ویژگی های آن و در مقایسه با وب 2 بیان کنیم: در نسخه وب 1 پایگاه های اینترنتی از طراحی ساده و غیرقابل انعطاف که به طراحی استاتیک معروف هستند، برخوردار بودند.
    
    
    اغلب آنها حاوی اطلاعاتی مفید بودند ولی دلیلی برای آنکه کاربران دوباره بعدا به آنها رجوع کنند وجود نداشت، چرا که این اطلاعات به ندرت در طول زمان تغییر کرده و یا به روز می شد، در حالی که با استفاده از وب 2 که امکان ایجاد وبلاگ و انجمن های گفت وگوی اینترنتی را برای کاربران فراهم آورد، امکان به روزآوری سریع اطلاعات پایگاه های اینترنتی و تغییر محتویات آنها برای کاربران نیز فراهم آمد.
    
    
    نکته دیگر آنکه در وب 1 پایگاه های اینترنتی غیرتعاملی بودند، یعنی کاربران تنها می توانستند به عنوان بازدیدکننده از اطلاعات یک پایگاه استفاده کنند و هیچ همکاری و یا نقشی در تولید و بهینه سازی اطلاعات یک پایگاه نداشتند. این در حالی است که با ظهور وب 2 بسیاری از پایگاه های اینترنتی همچون دایره المعارف های بر خط، امکان به روز آوری و کم و زیاد شدن و یا ویرایش و تصحیح اطلاعات خود را در اختیار بازدیدکنندگان قرار دادند و از این رو قابلیت تعامل بیشتری را به شبکه جهانی اینترنت بخشیدند.
    
    
    و بالاخره اقدام دیگری که در زمینه افزایش قدرت تعامل در وب 2 نسبت به وب 1 صورت گرفت، ارائه نرم افزار های <متن باز> از سوی شرکت های توسعه و تولید نرم افزار و توزیع آنها از طریق شبکه اینترنت بود.
    
    
    اما وب 2 با اهدافی همچون استفاده از اینترنت به روش <اطلاعات مبتنی بر درخواست، گسترش دموکراسی در اینترنت، از طریق ایجاد سهمی برای کاربران جهت تغییر محتوا و مشارکت در تولید و گسترش اطلاعات و به کارگیری روش های جدید توزیع اطلاعات مانند RSS توسعه یافت.
    
    
    وب 1 تنها مانند یک کتابخانه بود، یعنی منبعی از اطلاعات انباشته شده که شما هیچ امکانی برای تغییر و یا به هنگام سازی اطلاعات آن در اختیار نداشتید، در وب 2، تا قدری این موضوع بهبود یافت و شما می توانید اطلاعات مطلوب تری را دریافت کنید یا در مباحثات به صورت مجازی شرکت نموده و تجربیات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.
    
    
    از اینرو وب3 تفاوت های چشمگیری نسبت به وب 2 خواهد داشت، برای مثال برخی از خصوصیات ویژه وب 2 شامل امکان استفاده و تکمیل فرم های آنلاین از طریق اینترنت و یا ایجاد صفحه های شخصی منحصربه فرد برای هر یک از کاربران یک پایگاه اینترنتی (امکانی همچون صفحه )My Yahoo، امکان استفاده از صفحات اینترنتی به منظور برقراری ارتباط میان کاربران مختلف پایگاه های اینترنت همچون شبکه های اجتماعی مجازی و یا انجمن های گفت وگوی موضوعی، امکاناتی جهت اشتراکگذاری محتوا میان کاربران به سرعت و سهولت و یا انتشار همگانی آنها، امکان مرور و اطلاع یابی از مطالب جدید پایگاه های اینترنتی به سرعت و حتی بدون نیاز به مراجعه مکرر و مداوم تنها به کمک RSS ، گسترش و توسعه امکان دسترسی به اینترنت بدون نیاز به رایانه برای مثال از طریق تلفن های همراه، کنسول های مخصوص بازی های ویدئویی، تلویزیون ها و سایر دستگاه ها می شود.
    
    
    نسخه جدید وب 3
    
    
    تصور کنید قصد دارید برای گذران اوقات فراغت به دیدن یک فیلم سینمایی با مضمون کمدی بروید و پس از آن نیز در یک رستوران چینی یا هندی شام صرف کنید.
    
    
    برای این کار به سراغ رایانه شخصی خود رفته و صفحه جست وجوی Google را برای دستیابی به اطلاعات برنامه نمایش سینما ها و یا رستوران های موردنظر باز می کنید. زیرا شما باید بدانید که نزدیک ترین سالن نمایشی که فیلم مورد علاقه شما را نمایش می دهد کجاست و یا نزدیک ترین رستوران غذاهای هندی یا چینی به آن سالن نمایش کجا واقع شده است؟ و در نهایت شما پیش از خروج از خانه چندین وب سایت را مورد مشاهده و کنکاش قرار می دهید.
    
    
    برخی از متخصصین اینترنت بر این باور هستند که نسل بعدی وب که به نام وب 3 شناخته می شود، جست وجو، دستیابی و مرور اطلاعات مورد نیاز شما را بسیار آسان تر و سریع تر می سازند.
    
    
    برای آنکه یک مثال ملموس در این زمینه آورده باشیم، در وب 3 شما ممکن است خواسته خود را در قالب یک جمله پیچیده جست و جو کنید، مثلا: <من قصد دارم یک فیلم کمدی در سینما ببینم و بعد هم شام را در یک رستوران چینی صرف کنم، انتخاب های من کدام هستند؟>
    
    
    وب 3 تمام تلاش خود را می کند تا جست وجویی کامل و منطبق با شرایط شما انجام داده و به سرعت نتیجه را در اختیار شما قرار دهد.
    
    
    اما این تمام ماجرا نیست، چراکه بسیاری از این کارشناسان معتقد هستند که وب 3 به مثابه یک دستیار شخصی کاملاحرفه ای عمل خواهد کرد، وقتی شما مشغول جست وجو هستید، مرورگر اینترنت شما رفته رفته می آموزد که شما به چه موضوعاتی علاقه مند هستید، هر چقدر مرورگر به سلایق و علائق شما پی ببرد، کم کم شما برای جست وجوی موضوع مورد نظرتان نیاز کمتری به تشریح و توضیح خواهید داشت، حتی ممکن است شما بخواهید از مرورگر خود بپرسید که <برای ناهار کجا باید بروم؟> این کافی است تا مرورگر برحسب ذائقه، درآمد و موقعیت جغرافیایی شما لیست رستوران های مطلوب را برای شما به نمایش بگذارد.
    
    
    در یک کلام وب 2 از اینترنت برای برقراری ارتباط میان انسان ها استفاده می کرد ولی وب 3 از اینترنت برای برقراری ارتباط میان اطلاعات با اطلاعات به کار خواهد رفت.
    
    
    کارشناسان و متخصصین بر این عقیده هستند که هر دوره توسعه و تحول وب یک چرخه 10 ساله را طی می کند و دهه نخست این تحول بر روی زیرساخت های ارتباطی لازم تمرکز داشته است. از سوی دیگر دهه دوم نتیجه تحولاتی است که سبب پیدایش اینترنت به گونه وب 2 شده است و دهه ای است که هم اکنون به پایان چرخه آن نیز نزدیک شده ایم و قطعا چرخه بعدی متعلق به وب 3 خواهد بود و شاید کار به وب 4 حتی بالاتر نیز بکشد. این چیزی است که تنها فناوری و گذشت زمان کاشف آن است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد